نقد نظریه‌ی امیرمعزی درباره‌ی تحریف قرآن

پدیدآورحسین کرمی

نشریه‌پژوهشی در اعجاز علمی قرآن

شماره نشریه57

چکیده🔻در فصل بیستم از جلد اولِ «قرآن مورخان»، محمدعلی امیرمعزی رابطۀ تشیّع و قرآن را بررسی کرده و با ارائۀ شواهدی، مدعی است که شیعیان نخستین، به صورت گسترده‌ای قائل به تحریف لفظی قرآن بوده‌‌اند. وی احتمال می‌دهد که نسخۀ رسمی مصحف تا زمان عبد الملک‌ بن مروان تثبیت نشده؛ چرا که همۀ نشانه‌های ویراستاری طولانی مدت نیز در قرآن مشهود است. حاکمیت وقت نیز، آیات مربوط به ولایت امام علی، اسامیِ اهل‌بیت و دشمنانشان را حذف کرده است.با توجه به جایگاه ویژه و اهمیت اصالت متن و نقش اثبات آن در حجیّت قرآن، نوشتار حاضر با روش تاریخی- تحلیلی، ادعای امیرمعزی را که بر بُعد آخرالزّمانیِ پیام‌های آغازین حضرت محمّد، محوریّت مطلق چهرۀ امام علی در تشیّع و درگیری‌های داخلی مسلمانان بنا شده، بررسی و در بوتۀ نقد قرار داده است. جستار حاضر ضمن بررسی مسیر پژوهشی و شواهد مورد ادعای امیرمعزی، با تتبع در منابع اسلامی و با ارائۀ شواهدی بر عدم تحریف لفظی قرآن در نگاه تشیّع نخستین، نشان داده است که دلایل امیرمعزی دربارۀ حمایت وسیع تشیّع نخستین از تحریف قرآن کریم و عدم اصالت متن آن ناکافی بوده و تلقی مشهور تشیّع دربارۀ صیانت قرآن از تحریف لفظی به قوت خود باقی است.

share 20 بازدید

مقالات مشابه

تاریخ متنی قرآن

نام نشریه‌پژوهشی در اعجاز علمی قرآن

نام نویسندهبرنی پاور

کتیبه‌نگاری قوم عاد

نام نشریه‌پژوهشی در اعجاز علمی قرآن

نام نویسندهاحمد الجلاد

بررسي رويکرد مستشرقان درباره «سبعة احراف»

نام نشریهقرآن‌پژوهی خاورشناسان

نام نویسندهمصطفی احمدی‎فر, محمدجواد اسکندرلو